Brottslighet

I ett samhälle som blir allt otryggare förespråkar vi medborgare nu en nolltolerans mot våld. Som en ”naturlig” del utav detta kommer straffet, ofta fängelse, in i bilden. Vi medborgare vill generellt sett ha hårdare fängelsestraff då vi tycker att ett lågt fängelsestraff är för milt och för att detta straff inte verkar minska brottsligheten – dessvärre har den på senare år ökat. Den generella synen är att brottslingarna skall få hårdare fängelsestraff och sona sina brott.

 

Att allt fler politiker förespråkar mer lag och ordning tror jag beror på att vi medborgare har visat att vi är trötta på all kriminalitet i vårt samhälle och även för att politikerna själva är det och för att det kostar staten otroligt mycket pengar i form av rehabilitering, kriminalvård, rättegångar m.m. Ett väldigt bra exempel för just detta är Landskrona. Tidigare, för inte så länge sedan, var Landskrona en blomstrande stad – ekonomin var god, sysselsättningen helt okej och folk vågade vistas ute på stadens gator och torg. Men sen kom nedläggningen av varv och andra industrier som försämrade ekonomin och – väldigt viktigt – den dåliga integrationspolitiken. Med detta vill jag inte skylla på invandrare – absolut inte – men den dåliga integrationen i Landskrona har skapat många problem. Detta, i urval, har kort sagt lett till den situation som idag råder i Landskrona. Många människor lever i arbetslöshet, otrygga och rädda. Många människor vågar inte gå ut i rädsla för hot och våld. Landskronas befolkning har sedan länge tröttnat på denna situation, likaså har politikerna gjort, och därför arbetar idag såväl medborgarna som politikerna på olika plan mot ett bättre och tryggare Landskrona.

 

Min personliga åsikt i denna fråga är att det svenska rättssystemet är alldeles för klent. Själv tycker jag att vi har alldeles för milda straff i proportion till vad den skyldiga har gjort. Exempelvis så är det vi i Sverige kallas för livstid inte livstid i riktig mening – detta tycker jag är en skymf om man tänker på hur många personer den skyldige exempelvis kan ha mördat. I dessa fall tror jag inte heller att de hårdare straffen kommer att påverka brottsligheten avsevärt – de är till för att den skyldige ska sona sina brott och även att se till att personen inte har möjlighet att göra några fler brott. De hårdare straffen kan möjligtvis i någon mån avskräcka från brott, men denna minskning är i så fall avsevärt liten. Det finns t.ex. inga belägg för att ett hårt fängelsestraff som t.ex. avrättning skulle minska brottsligheten. Jag är inte för hårdare straff alltid men ibland tror jag det behövs, notera att jag lämnar debatten om dödsstraff utanför.

 

Det är endast en utopi men drömmen för alla samhällen är ett samhälle utan brott och vi flesta strävar efter att uppnå detta. För att denna utopi skall bli sann krävs att vi redan i tidig ålder visar vad som är rätt och fel. Att barnen får en bra uppväxt och att det blir konsekvenser av deras dåliga handlingar. Hade allas uppväxt varit såhär tror jag att vårt samhälle hade varit mycket bättre. Med detta menar jag inte att allt beror på barndomen, men i många fall tror jag att det är så. Om man återgår till exemplet Landskrona så tror jag att denna stad hade kunnat vara mer välmående och tryggare om man redan på ett tidigt plan, i barndomen, hade fört t.ex. en god integrationspolitik. T.ex. finns det en stor segregation i vart barnen går i skola och även vad gäller fritidssysselsättningar är segregationen stor och redan här, i barndomen, tror jag problemet börjar.

 

Apropå ansvar så är det allas ansvar att skapa ett tryggt samhälle. Vi borde alla tillsammans visa att vi inte tolererar kriminalitet i vårt samhälle – men att sätta det i praktiken, det är svårare – och vi kommer nog för alltid leva med hopp om ett bättre, tryggare samhälle.


Kommentarer
Postat av: Stefan

Bra och enagerad diskussion. Bra du tar konkret exempm med Landskrona och att du pekar på att ingtegrationen, men inte invandraing i sig, är ett problem.

2009-03-19 @ 11:09:35
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0