Våld i filmer och spel - ökar det ungdomsvåldet?

Ja, detta är en väldigt bra fråga och jag tror faktiskt inte riktigt att det finns ett riktigt tillförlitligt svar. Jag tror att ungdomsbrottslighet till största del beror på problem i hem- och/eller skolmiljö. Att föräldrar och skola inte längre har tid med barnen och att visa dem vad som är rätt och fel. Jag tror att mycket i problemet ungdomsbrottslighet beror på just negativa faktorer i skol- och/eller hemmiljö. Givetvis kan man inte utesluta att våld i filmer och spel inte har med saken att göra utan det är mycket möjligt att det är just så.

 

Dock är det helt befängt att enbart skylla problemen på just dessa filmer, kanske kan dess material lära barnen/ungdomarna några nya slag och kanske väcker de hos några personer intresset för just våld. Dock tror jag att detta är en alldeles för enkel förklaring till ett så här stort problem – det är lätt att skylla på film- och spelindustrin och inte ta tag i det verkliga problemet: den miljön barnen ständigt vistas i.

 

Mitt svar på frågan ovan är alltså: Ja, våld i filmer och spel kan säkert i viss mån öka ungdomsvåldet men problemet är så mycket större än enbart detta – så vi alla, såväl skola, medborgare som föräldrar, måste ta tag i problemet istället för att skylla över allt på film- och spelindustrin!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Ofta brukar det väl vara så att olika problem förstärker varandra. Jag har för mig jag läst att forksningen visar att den som redan har problem påverkas lättare och tar till sig av dåligt inflytande av olika slag,som videovåld.

2009-03-19 @ 11:05:05
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/
Postat av: Stefan

Ofta brukar det väl vara så att olika problem förstärker varandra. Jag har för mig jag läst att forksningen visar att den som redan har problem påverkas lättare och tar till sig av dåligt inflytande av olika slag,som videovåld.

2009-03-22 @ 17:49:43
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0