Ungdomsvåldet ökar!

I en artikel från aftonbladet (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2106143.svd) framgår det att ungdomsvåld ökar och sjunker i decennier och att detta i stort sätt är något normalt, man vet inte riktigt vad det beror på men så är det. Kanske har det varit så innan men jag tror att det kommer ske en förändring kring detta nu. På kort tid har vårt samhälle förändrats oerhört – stress, mindre tid för barnen, våldsfilmer och en massa färdigmat. Föräldrarna i dagens samhälle har helt enkelt inte samma tid för sina barn som tidigare generationer har haft. Detta leder till osäkra barn, barn som inte vet hur de skall bete sig och som utför fruktansvärda handlingar bara för att bli sedda, bekräftade och få högre status.

 

Ja, som ni kanske märker anser jag att ungdomsbrottsligheten har ökat och den verkar tyvärr vara här för att stanna. Jag tror inte på att en minskning av ungdomsbrottsligheten kommer att ske naturligt. I dagens samhälle är den här för att stanna, och kanske även öka. Jag menar absolut inte att detta är något positivt, men det är så jag tror det kommer bli.

 

Om vi inte tar tag i problemet nu kan det bli katastrofala följder. Samhället måste ta sitt ansvar och hjälpa utsatta barn och ungdomar, se till att de får ett bra hem och de som redan har gjort brott skall få möjlighet och hjälp till att förändra och förbättra sin situation. Skolan måste ta mer ansvar: undervisa i moralfrågor, visa vad som är rätt och fel, stötta eleverna och ha en nära kontakt med dem. I hemmet gäller det att alla föräldrar tar mer ansvar för sina barn, bryr sig om dem och visar att de finns för dem och även här visar vad som är rätt och fel. Är hemmet en dålig miljö måste socialen ta ansvar och verkligen hjälpa barnen innan det är försent.

 

Så vad göra? Vi måste ta tag detta problem på ett flertal olika plan för så här kan det inte fortsätta!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Jag håller med. Viktigt att även skolan blir bättre att ta upp och bearbeta moralisk fostran och reflexion.

2009-03-19 @ 11:06:50
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0